פרולוג: התחל כאן

פרולוג: התחל כאן

הערה שלפני: כותרת עמוד זה מציעה "להתחיל כאן". התחלה זו הולכת לנקודה הראשונה בה התחלתי את המסע. אם ברצונכם ללכת צעד אחורה ולהבין בכלל מה זה האתר הזה, אני מציע לגשת קודם לעמוד "אודות האתר", משם אולי תחזרו לכאן, ואולי לא.

פתח דבר

עם הפרמקלצ'ר נפגשתי בפעם הראשונה בשנת 2002. הייתי אז בתחילת השירות הצבאי במסגרת גרעין נח"ל של חטיבת בני המושבים של הנוע"ל. סיבות שונות הביאו אותי לבלות שנה שלמה מתוך השירות הצבאי על חולצה כחולה במרתפי התנועה בתל-אביב. התפקיד שספק קיבלתי-ספק לקחתי על עצמי היה לשפר ולחזק את תחום הדרכת החוץ והטבע בתנועה, בעיקר דרך קורס מד"חים (קורס הדרכה למדריכי חוץ, למסיימי שכבה ט'), שבאתה תקופה סבל מתדמית שלילית ויחסי ציבור רעים. תוך כדי חיפוש תכנים חדשים שיעלו את הנחיצות של מדריכי החוץ בתוך צוותי ההדרכה ביישובים, נתקלתי בספרייה של סלון מזל בחוברת של גראהם ברנט – "פרמקלצ'ר, מדריך למתחילים", שעל אף דלותו היחסית, באותה עת היה הדבר הכי קרוב לספר פרמקלצ'ר בעברית.

לא נשאבתי ישר. במשך השנים הבאות ליוותה אותי הפרמקלצ'ר ברמה הרעיונית אך שקעה לאט. לאט ויציב. בתחילה בחיי הקומונה האנרכיסטית בבאר יעקב, שלימים, רגע לפני ההתמוססות הסופית הפכה להיות הקומונה האנרכיסטית באדמאמא.

הקומונה האנרכיסטית באדמאמא

הקומונה האנרכיסטית באדמאמא

בדרך, בפסטיבל אקטיביזם השלישי, ב2004, פגשתי את החממה ליזמות חינוכית סביבתית. באותה שנה התחלתי את לימודי בהוראת הביולוגיה והכימיה בסמינר הקיבוצים במסגרת החממה, אותם אני מסיים בימים אלו(!) אחרי כמה סיבובים ארוכים. בהסתכלות לאחור, הדבר אותו הרווחתי יותר מהכל בלימודי בסמינר הקיבוצים, היו האנשים. חבורה שלמה של אנשים טובים שהגיעו עם רצון רב ולא מעט ניסיון. עם חלקם עד היום אני עובד ופועל גב אל גב.

כליל, 2010

כליל, 2010

לאורך כל הזמן הזה, החלחול האיטי המשיך. התמוססות הקבוצה לא עצרה את החיפושים אחר הקהילה האקולוגית (ואחר המשמעות הפילוסופית והמעשית של הרעיון הזה) שהמשיכו, יחד עם עפרה, אל כליל.  החיפוש אחר זהות מקצועית הרחיק אותי עד כדי לבלות שנה וחצי כ-(CTO, Chieff Technology Officer) בחברת אינטרנט קטנה בהרצליה. אמנם אני עבדתי בעיקר מהבית, אבל בכל זאת… הדיפלומה תפסה אותי בדיוק כשאני פוזל אל הדלת. לאורך כל אותן שנים, מבחינה מקצועית, תמיד נעתי בין חינוך לפיתוח אינטרנט (תכנות). הפרמקלצ'ר תמיד הייתה שם, אבל לא במישור המקצועי. לא ציפיתי ממנה להביא לחם הביתה. מפה לשם, גם כליל ירדה מהפרק (אספר על זה בהמשך).

אפריל 2011. אני נתקל בדוא"ל שגלעד מרגלית שולח ומזמין להכנס לתהליך דיפלומה. שם התהליך שלי מתחיל – אם לא תכנות אז מה? אם לא בכליל אז איפה? ואיך? לא לערבב ביזנס (כסף) ופלז'ר (פרמקלצ'ר), או אולי Do What you Love Money Will Follow? אספתי את כל השאלות הללו ועוד רבות שנבעו מתוכן, והרמתי טלפון לגלעד.

את האתר הזה הקמתי על מנת לספר לכם מה קרה מאז ועד היום, דרך המסגרת המארגנת של הדיפלומה ועשרת התכנונים (Designs) שבחרתי לספר עליהם כאן. היה עוד לא מעט שלא נכנס לכאן, לא כי לא התאים, אלא כי לא היה לו מקום. כי הוא אמנם היה שם אבל הוא לא מספר את הסיפור. במידה מסויימת הדיפלומה הצליחה להעניק לי את מה שהלימודים בחממה ליזמות חינוכית לא הצליחו – למידה מתוך חופש אמיתי ותוך כדי חקירה עצמית עמוקה.

היה מלמד, מהנה, מאתגר, משעמם, מבוזבז, מדהים, מספק, מטלטל בו זמנית.
מקווה שאצליח להעביר משהו מהמסע הזה שחוויתי.

Post By אסף צ'רטקוף (207 Posts)

היה במסע הזה הכל. רגעים של כפירה מעורבבים עם זיקוקים של הארה. נקודת ההתחלה הייתה ידועה אך הסיום (כמו תמיד) אינו ידוע, רק מורגש, מציץ לרגע ואז שוב נעלם, מזכיר שסופים הם רק אשלייה של הדמיון.

In this journey, i had it all. Moments of disbelief, mixed with flares of enlightment. The starting point was known but the ending (as always) was not, only felt, glancing for a moment, and then vanish again, as a remainder that ends are only figments of our imagination.

Website: → אספצ'ה עושה פרמקלצ'ר

Connect